Posuwają się prace przy budowie ostatniej, zachodniej części linii metra M2 w Warszawie. Zaawansowana jest budowa zarówno trzech nowych stacji jak i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Otwarcie tego odcinka M2 ma mieć miejsce w przyszłym roku.
Mimo zimowej aury trwa praca na budowie trzech nowych przystanków i stacji techniczno-postojowej na zachodnim odcinku drugiej linii metra. Obie tarcze drążą tunele, na placach budowy stacji można zobaczyć już konstrukcje schodów dla pasażerów, a na STP wieżę, z której będzie możliwe sterowanie ruchem pociągów.
Grudniowa awaria na terenie budowy stacji Chrzanów została szybko usunięta i nie spowodowała opóźnień na budowie. Podziemną misję konsekwentnie realizują tarcze TBM Anna i Krystyna, które drążą tunele w stronę nowej stacji Lazurowa.
Kolejna stacja – Chrzanów
Tarcza Anna na swojej drodze z Karolina do Lazurowej pokonała już ponad połowę trasy i ułożyła ponad 1,1 tysiąca tzw. tubingów – pierścieni, które tworzą obudowę tunelu. Obecnie tarcza jest już ok. 700 metrów za budowaną stacją Chrzanów, a łącznie wydrążyła ok. 1800 metrów tunelu. Kroku dotrzymuje jej druga tarcza – Krystyna, która ułożyła ponad 750 tubingów i pokonała łączny dystans 1200 metrów.
Na samej stacji Chrzanów betonowane są ściany wyjść ze stacji i słupy na podziemnych poziomach. Można zobaczyć też konstrukcję schodów, które będą prowadzić z antresoli na zewnątrz stacji.
Na przystanku Lazurowa zakończono natomiast budowę ścian szczelinowych i płyty dennej. Z kolei pod ziemią powstają słupy konstrukcyjne nowego przystanku.
Wykonana jest już również w większości konstrukcja stacji Karolin. Trwają też prace przy jej części znajdującej pod pasem drogowym ulicy Połczyńskiej i w komorze rozjazdów.
Kanały, tory i nastawnia
Mocno zaawansowana jest budowa STP Karolin, gdzie będą serwisowane pociągi metra oraz znajdą się budynki administracyjne. Zakończono przebudowę kolidującego fragmentu linii wysokiego napięcia, dzięki czemu będzie można postawić konstrukcje kolejnych obiektów.
W niektórych budynkach malowane są już ściany, w innych trwają prace glazurnicze. W przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, nad które będą podjeżdżały pociągi, by pracownicy mogli dokonać ich przeglądu. Widoczna jest już również konstrukcja nastawni, czyli wieży, z której steruje się ruchem pociągów na STP. Z górnych poziomów można zobaczyć teren budowy, w tym tunel, którym pociągi będą wjeżdżać ze stacji techniczno-postojowej na linię M2. Dotychczas na terenie stacji techniczno-postojowej ułożono 30 proc. rozjazdów i 12 proc. torów.
Budowa z dofinansowaniem
Odcinek 3+STP Karolin liczy prawie 4 km długości, a znajdą się na nim trzy stacje pasażerskie (Karolin, Chrzanów, Lazurowa), STP Karolin i dwie wentylatornie szlakowe. Nowy odcinek będzie gotowy w 2026 r.
Metro Warszawskie otrzyma ponad miliard złotych z UE na dokończenie budowy drugiej linii podziemnej kolei. Całkowity koszt projektu, w skład którego wchodzi budowa ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup taboru wynosi ponad 3 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.